NIEUWS

DATUM: 19.12.2018   /   FOTO: GI Joe
AUTEUR: Aad Oosterhof

GI Joe was in de jaren 80 een bekende tekenfilmserie die ik vroeger als kind keek. De serie gaat over een militair actiefiguur die allerlei avonturen meemaakt. Ik keek dit vaak op Sky Channel, een zender op de kabel, waarop ook He-Man en Inspector Gadget te zien waren. Fantastische series.

Vergissing

Hoe dan ook, ik moest onlangs aan GI Joe denken door de Amerikaanse hoogleraar Laurie Santos. Zij heeft het begrip GI Joe Fallacy gemunt, ofwel de GI Joe Vergissing. Aan het einde van een aflevering sprak GI Joe namelijk altijd de woorden: “Knowing is half the battle.” Waarin zit dan GI Joe’s vergissing?

De Amerikaanse hoogleraar noemt ‘knowing is half the battle’ een vergissing omdat onderzoek laat zien dat weten niet het halve werk is. Weten dat iets belangrijk is, of hoe iets moet, is absoluut niet voldoende om ook gedrag te beïnvloeden. Dit inzicht is ook door andere hoogleraren opgeschreven in het boek The Knowing-Doing Gap. In dat boek betogen de schrijvers ook dat er een kloof zit tussen weten en doen.

We zien dagelijks terug dat er een gat is tussen weten en doen. In alle werkgebieden, maar in het bijzonder ook op het gebied van technologie in zorg & welzijn. We weten dat technologie in zorg & welzijn van belang is en nog meer gaat worden, maar het is nog niet voldoende om ook echt te begrijpen wat er in termen voor gedrag voor nodig is.

Gelukkig hebben we daarvoor nu al tweetal jaren ons practoraat. Onze mbo’ers zijn van grote waarde in het doorgronden wat écht nodig is om van denken tot doen te komen. Dat merken we in al onze projecten.

Leergang

Onlangs zijn we het initiatief gestart om ook voor medewerkers in zorg & welzijnsinstellingen een leergang Technologie in Zorg & Welzijn te ontwikkelen. De doelgroepen zijn medewerkers op niveau-2, -3 en -4, ook BBL’ers. Juist vanwege het gegeven dat weten (lees: theorie) niet het halve werk is, zal de insteek voornamelijk praktisch zijn.

De brainstormbijeenkomst die we op 23 november jl. hierover hadden was veelbelovend. Niet alleen vanwege de goede ideeën en eensgezindheid over de doelen, ook omdat we hierin samen optrekken met onze collega’s van het practoraat ZorgThuis, ZorgpleinNoord en Edu’actief. Daarnaast sluiten we aan op de leergang die door de Hanzehogeschool is ontwikkeld: "Technologie in Zorg en Welzijn: Hoe dan?"  

Goede evaluaties

Het afgelopen kalenderjaar was weer mooi… en natuurlijk intensief. We -en dan bedoel ik alle betrokkenen- werken er steeds hard aan om mooie projecten op te starten, nieuwe partners aan te haken, te leren van fouten, de gemeenschap vorm te geven door samenwerking te zoeken, etc. etc. En het gaat op heel veel vlakken goed, zo concludeerden ook de Kwaliteitscommissie Practoraten en DUO. 2018 was dus mooi en intensief. Ik geniet ervan. Tot in 2019!

 

Delen  Zorg, Technologie, Onderzoek