NIEUWS

DATUM: 29.11.2019

Jakob Veldman pitcht winnende idee hackaton MBO-raad

 Dinsdag 12 november en woensdag 13 november hebben Aad Oosterhof (Practor Z&T), Mathilde Linders (student VP Emmen) en Jakob Veldman (coördinator Z&T Emmen) meegedaan aan een Hackathon van de MBO-raad in Amersfoort.

Er moest een oplossing worden bedacht voor de volgende vraag:

Hoe kunnen wij als opleiding in samenwerking met het werkveld komen tot een krachtige leeromgeving die rijk is aan technologie.

Jakob heeft een verslag gemaakt van twee enerverende dagen.

“We werden in verschillende teams ingedeeld waarbij ieder team bestond uit studenten, docenten en practors en/of managers. Elk team werd begeleid door een tafelcoach.

Dinsdag om 18 uur was de aftrap en werd de eerste taak uitgezet, vrij denken in vragen en uitdagingen die je tegen zou kunnen komen, zonder een oplossing te geven. Dit vrij denken duurde de hele avond in verschillende sessies om uiteindelijk per team een overzicht te krijgen van waar iets aan zou moeten voldoen om te komen tot een oplossing voor de vraag.

Na een drankje en een hapje was het bedtijd, de volgende dag om 9 uur zouden we verder gaan.

De woensdag stond in het kader van werken aan de oplossing. Verschillende teams,  dus ook verschillende oplossingen. Binnen ieder team waren meerdere oplossingen en daar moest dan de meest werkbare / de beste oplossing uitgekozen worden. Na een workshop concepten bouwen en een workshop Pitchen werd om 15 uur de bouwstop afgekondigd. Wat de teams op dat moment bedacht en gemaakt hadden was het eindproduct en het onderwerp van de pitch.

Veertien pitches van maximaal 3 minuten en per pitch 2 minuten vraagtijd van de jury vraagt om een strakke planning. De organisatie was hierin erg streng en duidelijk. Na 3 minuten stopte alles waar je mee bezig was en overstemde het applaus datgene wat je nog had willen vertellen. Veel duidelijker kon het niet.

Tijdens het jury overleg werd de publieksprijs bekend gemaakt, het overgrote deel van het publiek had gekozen voor de oplossing van mijn team 9, wat leidde tot 8 blije mensen!

Het jury rapport duurde wat langer, maar uiteindelijk werd ook daar steeds duidelijker dat het team met de meest aansprekende pitch en met het meest integrerende ontwerp had gewonnen, en ook dat was ons team! Het plan om in een wijk een huis te hebben waarin verschillende vormen van techniek ondersteuning was toegepast en kon worden uitgeprobeerd, gekoppeld aan een praktijk/oefenruimte voor studenten en medewerkers en aan een ontmoetingscentrum voor buurtbewoners waar ook studenten en medewerkers aanwezig waren om (per app, telefoon of c0mputer) vragen te beantwoorden bleek het beste plan te zijn. Toegankelijk voor de wijkbewoners, laagdrempelig, ondersteunend en met rijke leersituaties voor studenten waren de punten die de Jury belangrijk vonden.

Na twee boeiende, leerzame en bovenal leuke dagen begon om 18 uur de thuisreis, een tocht waarin nog veel werd besproken over de dag en over de oplossingen. Maar bovenal ook over de mogelijkheid om binnen het DC zoiets te doen. Een leuke uitdaging voor de toekomst, samen met andere opleidingen van het DC."

Delen